Żywienie dzieci powinno uwzględniać dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego. Aby żywienie spełniało powyższe kryteria musi być oparte na zbilansowanej diecie, tzn. dieta dziecka musi dostarczać wzrastającemu i rozwijającemu się organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych zgodnie z wiekiem, płcią oraz aktywnością fizyczną. Istotne znaczenie w zaspakajaniu potrzeb młodego organizmu na składniki odżywcze mają między innymi ryby.

Mięso ryb wyróżnia się wysoką wartością odżywczą. Ryby dostarczają zarówno makroskładniki tj.: białko i tłuszcz, jak i wiele składników mineralnych i witamin. Białko zawarte w rybach charakteryzuje się wysoką przyswajalnością - to znaczy, że jest łatwo strawne. Dodatkowo jest to białko o wysokiej wartości odżywczej (tak zwane białko pełnowartościowe), ponieważ zawiera w swym składzie wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiednich dla wymagań organizmu proporcjach. Spożywanie pełnowartościowego białka jest konieczne w rozwoju fizycznym i psychicznym dziecka.

Ryby, zwłaszcza te żyjące w morzach, zawierają bardzo wartościowy tłuszcz bogaty w Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT: omega-3 i omega-6). Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie dziecka jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego. NNKT są bowiem głównym składnikiem budulcowym mózgu - aż 60% kory mózgowej stanowi kwas DHA, będący metabolitem kwasu omega-3. Dlatego, jak wskazują wyniki licznych badań naukowych, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega-3 są kluczem do sprawnego funkcjonowania umysłu, wspomagają procesy uczenia się, zwiększają koncentrację oraz zmniejszają wybuchy agresji u dzieci.
Mięso ryb to także cenne źródło składników mineralnych. Przede wszystkim uznawane są za nieocenione źródło: potasu, magnezu, jodu i fosforu, a w przypadku ryb drobnokościstych również wapnia. Pierwiastki te odgrywają istotną rolę w zachowaniu właściwego tempa wzrostu i rozwoju dzieci oraz w budowaniu mocnych kości i zębów.
Ryby są także źródłem witamin z grupy B, które wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego. Istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mózgu ma przede wszystkim witamina B3 (witamina PP, niacyna) obecna w dużych ilościach w takich rybach jak: łosoś (zwłaszcza dziki) i halibut oraz wielu innych. Niedobór tej witaminy w organizmie może przyczyniać się do zakłóceń w funkcjonowaniu układu nerwowego, prowadząc w konsekwencji do zaburzeń pamięci, bezsenności, bólu głowy czy nawet zawrotów głowy. Ryby w diecie dziecka stanowią również cenne źródło naturalnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A i D. Witamina A jest niezbędna do przebiegu prawidłowego wzrostu i rozwoju, funkcjonowania narządu wzroku i skóry oraz zachowania optymalnej odporności organizmu. Witamina D odpowiada za zdrowie układu kostnego, zapewnia właściwy wzrost i zapobiega rozwojowi krzywicy u dzieci. Łącznie z wapniem jest niezbędna do zbudowania mocnych kości.
Ze względu na swoją cenną wartość żywieniową ryby w menu dziecka powinny pojawiać się co najmniej raz w tygodniu.

dr n. med. Justyna Przybyszewska
Katedra i Zakład Żywienia i Dietetyki
Collegium Medicum w Bydgoszczy

 

Kierując się potrzebami żywieniowymi dzieci, sięgajmy więc kilka razy w miesiącu po ryby.  Pamiętajmy jedynie, że ryby w postaci świeżej należą do produktów o krótkim okresie przydatności do spożycia. Dlatego najlepszym sposobem ich przechowywania jest mrożenie, które jest także skuteczną metodą zabezpieczenia wartości odżywczych i smakowych ryb na czas ich transportu, często z odległych łowisk dalekomorskich do polskich sklepów.

 

Ryba dla dzieci

RYBA DLA DZIECI powstała, aby zachęcić dzieci do jedzenia ryb, które powinny być stałym elementem ich diety. Firma ABRAMCZYK dokonała starannego wyboru dedykowanej dzieciom ryby – jest to Miruna Nowozelandzka, oferowaną w postaci fileta - ,bardzo smaczna ryba, o kruchym, białym mięsie i delikatnym smaku.  Całkiem nowe,"dziecięce" opakowanie, na którym znalazł się sympatyczny pirat zawiera także małe gratisy, jak kredki, gry, czy dziecięce tatuaże, aby zachęcić rodziców i ich pociechy do skosztowania rybnych specjałów.

  Więcej →


 

Jeśli paluszki rybne,
to tylko najlepsze

Wszyscy wiemy, że spośród rybnych specjałów dzieci, a także niektórzy dorośli, lubią najbardziej paluszki rybne. Rodzinny obiad z paluszkami w roli głównej to częsty obrazek przy polskim stole. Warto więc sięgać po produkt najlepszy, w którym czystego fileta z ryby jest jak najwięcej, a panieru jak najmniej. Największa obecnie zawartość fileta ryby w paluszkach rybnych dostępnych na polskim rynku wynosi 65% - i takim właśnie produktem są Kapitańskie Paluszki Rybne firmy ABRAMCZYK. Zawsze warto sprawdzać na opakowaniu, ile ryby znajduje się w kupowanych przez nas paluszkach.

Więcej →

 

 

 

 

odwiedź nas
na Facebooku