Krewetki białe – owoce morza, które warto poznać


Krewetki to jedne z najpopularniejszych i najbardziej lubianych owców morza. Są powszechnie znane nie tylko fanom podróży i kuchni śródziemnomorskiej, ale także wśród wielbicieli zdrowego stylu życia. Krewetki pasują do wielu dań, a ich wartości odżywcze i delikatny, szlachetny smak sprawiają, że zyskują coraz więcej entuzjastów. Zastosowanie kulinarne znajduje wiele gatunków tego morskiego skorupiaka. Sporo osób kojarzy już największy gatunek, jakim są krewetki tygrysie. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jednak innej, lecz nie mniej atrakcyjnej pod względem dietetycznym i kulinarnym odmianie — krewetkom białym. Zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem!

Krewetki białe — ciepłolubne skorupiaki ze wschodniego Pacyfiku


Owoce morza — w tym także krewetki — znane są ze swoich właściwości i cennych wartości odżywczych. Są m.in. źródłem witamin B, E, A i D, a także mikroelementów, takich jak jod i selen, które znane są ze swojego pozytywnego wpływu na funkcjonowanie tarczycy. Wytyczne USDA mówią o zaleceniu spożywania 227g owoców morza tygodniowo. Krewetki wyróżniają się wysokimi wartościami odżywczymi przy równoczesnej niskiej zawartości tłuszczów nasyconych. Lekkostrawne i niskokaloryczne stanowią także doskonałe źródło wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka.

Krewetki białe — właściwości odżywcze i korzyści zdrowotne


Krewetki to bogactwo właściwości odżywczych stanowiących prezent dla zdrowia i smukłej sylwetki.Pochodzące z nich białko powinno stanowić około ⅕ całkowitego spożycia tego makroskładnika. Jedną z największych zalet krewetek białych jest wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które w diecie przeciętnego Polaka są często niedoborowe. EPA i DHA dostarczane wraz ze spożyciem krewetek mają udowodnione działanie przeciwrodnikowe. Wpływają pozytywnie na zdrowe mózgu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Mimo że krewetki wyróżniają się stosunkowo wysoką zawartością cholesterolu, to udowodniono, że korzyści płynące z dostarczenia kwasów omega-3 oraz ograniczenia tłuszczów trans i nasyconych są wyższe, niż w przypadku samego ograniczenia spożycia cholesterolu pokarmowego. Badania wykazały, że olej pobrany owoców morza obniża ryzyko wystąpienia takich chorób. Krewetki białe sprawdzą się idealnie jako element posiłku osób na diecie redukcyjnej. Są bowiem bogate w pełnowartościowe białko przy jednocześnie znikomej ilości tłuszczu. Dzięki temu 100 g tego zdrowego skorupiaka dostarcza zaledwie 64 kcal.

Zastosowania kulinarne krewetek białych


Krewetki sprawdzą się w wielu przepisach inspirowanych dietą śródziemnomorską i orientalną. Sprawdzą się jako danie główne, przystawka lub przekąska. Tylko jak przyrządzić krewetki białe, aby zmaksymalizować ich walory smakowe i zachować wartości odżywcze?

Najzdrowszymi formami obróbki termicznej bez wątpienia są gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie oraz duszenie. Pozwolą one na mocne ograniczenie strat korzystnych dla zdrowia kwasów omega-3. Jednak dla osób, którym zależy na maksymalnym wydobyciu i podkreśleniu smaku, dobrą opcją okaże się smażenie. Ta forma obróbki sprawdzi się zarówno do krewetek białych koktajlowych, jak i tych o większych rozmiarach. Szczególną uwagę należy zwrócić na czas obróbki termicznej. Zbyt długie smażenie sprawi, że mięso stanie się gumowate i utraci swoją sprężystość. Krewetki białe świetnie będą smakować w towarzystwie czosnku, szalotki, kolendry, pietruszki, soku z cytryny i koperku. Dobrym pomysłem będą również nieco bardziej egzotyczne połączenia np. z mango, kokosem lub ananasem.

Krewetki mogą stanowić świetny dodatek m.in. do zupy, sałatki, makaronów i risotto. Ich wartości odżywcze, łatwość przygotowania, wyjątkowy smak i mnogość zastosowań kulinarnych sprawiają, że niejeden sceptyk przekona się do owoców morza. Oczywiście podstawą jest dobrej jakości surowiec. Dlatego decydując się zakup krewetek, warto postawić na zaufanego dostawcę.

Share This