Łosoś – dlaczego warto go włączyć do diety?


Ryby i owoce morza są bez wątpienia ważnym elementem dobrze zbilansowanego jadłospisu i zdrowego trybu życia. Ze względu na swoje właściwości zdrowotne i bogactwo składników odżywczych są zalecane osobom w każdym wieku. Jedną z najlepiej rozpoznawalnych i najchętniej kupowanych ryb jest łosoś — wyróżniający się różową lub pomarańczową barwą. W przeciwieństwie do innych ryb, na polskich stołach gości rzadko w formie panierowanej. Zdecydowanie częściej spotkać można się z łososiem pieczonym lub gotowanym na parze i podanym z sosem. Mimo że ryby są zalecanym elementem diety, wokół niektórych z nich narosło sporo obaw dotyczących ich spożywania. W przypadku łososia część osób obawia się zanieczyszczeń i niepewnego pochodzenia. Jednak czy te obawy mają jakieś uzasadnienie? W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się właściwościom odżywczym i zdrowotnym łososia oraz przeanalizujemy najpopularniejsze obawy związane z bezpieczeństwem stosowania tej ryby na co dzień.

Łosoś jako element zdrowego trybu życia — wartości odżywcze


W handlu dostępnych jest kilka rodzajów łososia. W zależności od gatunku ryba ta może różnić się wartościami odżywczymi. Różnicę zaobserwować można szczególnie pod względem zawartości tłuszczu. Przykładowo łosoś królewski i czerwony będzie charakteryzował się jego wyższym poziomem niż łosoś różowy. Właśnie z uwagi na wielogatunkowość trudno o przypisanie tej rybie określonych walorów odżywczych. Uogólniając, łosoś jest rybą tłustą, obfitującą szczególnie w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i wysokiej jakości białko, składające się z kompletu aminokwasów egzogennych. Większość gatunków łososia można traktować jako doskonałe źródło witamin A, D, E, B6, wapnia, żelaza, fosforu, cynku i magnezu. To także jedno z ważniejszych źródeł jodu i selenu istotnych dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Wysoka zawartość tłuszczu przekłada się bezpośrednio na wyższą wartość energetyczną łososia. Przepisy z wykorzystaniem tej ryby będą charakteryzowały się wyższą kalorycznością niż w przypadku takich ryb jak mintaj lub halibut.

Łosoś jako źródło kwasów omega-3 w diecie


Jednym ze składników istotnych z żywieniowego punktu widzenia są kwasy omega-3. W rybach, szczególnie morskich jest ich wyjątkowo dużo. Udowodniono, że regularne spożywanie łososia wpływa na poprawę funkcjonowania układu nerwowego. Wynika to z wysokiej zawartości EPA oraz DHA o udowodnionym działaniu wspomagającym pracę mózgu. Obecne w łososiu kwasy omega-3 określane są jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Niezbędne, ponieważ organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wyprodukować i konieczne jest dostarczenie wraz z pożywieniem. Co jeszcze sprawia, że kwasy omega-3 w rybach są tak wyjątkowe? Stanowią część błon komórkowych organizmu i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie znajdujących się w nich receptorów. Istnieją ponadto silne dowody naukowe na działanie kardioprotekcyjne i przeciwzapalne. Obecne w łososiu kwasy omega-3 są szczególnie korzystne dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i chorujących na nadciśnienie tętnicze.

Kontrowersje wokół łososia — jak wybrać najzdrowszą opcję?


W sprzedaży dostępne są łososie hodowlane oraz dziko żyjące. Ten sprzedawany jako ”dziki” jest zwykle jednym z gatunków łososia pacyficznego. Wyróżnia się on niższą zawartością tłuszczu i jednocześnie wyższym poziomem selenu, jodu, żelaza i witaminy D. Wiele osób ma obawy dotyczące bezpieczeństwa częstszego spożywania łososia. Wiadomo bowiem, że ryby mogą kumulować szkodliwe substancje takie jak metale ciężkie, dioksyny i pestycydy. Jednakże dane Morskiego Instytutu Rybackiego sugerują, że spożycie do ponad 2 kg łososia tygodniowo jest całkowicie bezpieczne i nie niesie za sobą ryzyka przekroczenia tolerowanej dawki tygodniowego pobrania rtęci i dioksyn. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska informuje, że w łososiu hodowlanym może znajdować się nawet dziesięciokrotnie wyższa zawartość polichlorowanych bifenyli niż w łososiu dzikim. Dodatkowo ryby hodowlane znacznie częściej wraz z paszą otrzymują antybiotyki. Wynika to z faktu, że ze względu na duże zagęszczenie są one znacznie bardziej podatne na infekcje niż ryby dzikie.

Łosoś to ryba, która z powodzeniem może stanowić element zdrowego stylu życia. Naukowcy podkreślają, że korzyści płynące ze spożywania ryb, szczególnie tych bogatych w kwasy omega-3 przeważają nad ewentualnymi zanieczyszczeniami. Nie ma więc powodów do obaw o bezpieczeństwo regularnego spożywania. Wskazane jest za to, aby wybierać łososia dzikiego, oferowanego przez godnego zaufania producenta. Z całą pewnością jest nim firma Abramczyk, oferująca wyłącznie łososia pacyficznego, charakteryzującego się najwyższą wartością odżywczą i wyjątkowymi walorami smakowymi.

PolishEnglish
Share This